Alla inlägg under december 2008

Av Miss Miller - 29 december 2008 17:42

Har hänt en hel del sen jag skrev sist... Var ska jag nu börja...


Kan väl börja med Boblitz B. Bobblan skulle starta den 17 december i boden eller var det den 18e... Nåväl, han hoppade över en sandfläck i värmningen och landade så illa att han fick en spricka som gick från kotled till hovled. Hade gått att gipsa om nu inte sprickan hade glipat upp så förbaskat mycket. Var in och röntgade honom dagen efter på atg där det konstaterade detta, operativt men till vilket pris. Han skulle få stå 60 mil på transporten och sen 60 mil hem. Kunde inte garantera god prognos på detta. Han hade så ont och var genomblöt i svett bara av den korta turen till stan som tar 15 minuter. Skakade i hela kroppen tills smärtstillande slog till... Ägarna var så klok och tänkte bara på hästens bästa så Boblitz fick somna in hemma på gården den 23 december. Tackar Boblitz med familj för en underbar tid. Bobblan var en jätte go kille som hade lite bråttom i vagnen men ett hjärta av guld och alltid försökte sitt bästa. En riktig gose nalle som vi saknar i stallet.


Nisse då, han tränar på och känns kanon fin. Har tagit det lite lugnt i en vecka efter en incident på isen då bakskon flög när vi befann oss i full kareta. Slutade väl men varken jag eller Nisse tyckte de var särskilt kul... Är bara glad att det inte var en framsko som flög och att allt slutade väl. Har aldrig varit med om en häst som nöter så mycket brodd som lilla Nisse, ja sa Mika i stallet med sin härliga finska brytning, han har ett kraftfullt steg. Jo nog har han det alla gånger. Får se när vi hittar något lopp här framöver så ska vi starta igång lite...


Pepper, ja Emil är sig lik. Hyss har han för sig all sin vakna tid, mår som en prins. Sadel är utprovad och nu blir allt förhoppningsvis frid och fröjd...


Camiell Q, när ska denna grabb sluta växa på höjden det frågar jag mig varje dag... Han är ju gudomligt snäll, visst har han lite hyss för sig men inget som är besvärande. Har tagit det lite lugnt under jul då han växer så in i bövelens mycket. Ligger mycket och vilar när han är både inne och ute... Planen är med honom fortsatt utbildning efter nyår med siktet på tre års test 2009.


Sally, magen växer och bäbisen verkar frodas. Hon mår jätte bra fast jag saknar henne mer och mer men det går bra eftersom att jag vet hur bra hon har det. Får tänka på det när saknaden blir för stor...


Lizzie och Nalle mår toppen, vi tar våra dagliga turer på isen och strosar ju såklart här hemma också. Gruvar mig för detta nyårs med smällare för lilla tiken men jag har planerat en lång kväll i bil... Blir nog bra, bara hon slipper vara hemma runt tolvslaget...


Jul har de ju varit också... Gick rätt smärtfritt men nog var den tom utan mormor. Mormors bästa väninna Maj gick bort hastigt just före jul. Dom springer väl på stan nu i full kareta som dom gjorde när mormor var frisk :) Hoppas det finns sånt i himlen ;) Nåja mat har man ätit, tomten var snäll eller hur säger man det kanske är jag som varit snäll ;) Lizzie och Nalle roade sig med att öppna paket när jag sov efter arbetspasset dan före jul... Kan ju inte annat än fnissa åt deras uppfinnigs rikedom. Har dom tråkigt så löser dom problemet rätt bra själva tycker dom nog :) Var bara till å paketera in presenterna igen det när jag vaknade bland allt papper och snöre :) Sover väldigt hårt de första två timmarna, kan smälla en bomb och jag vaknar inte så därför kunde operation julklapps öppning fortgå utan min vetskap :)


Nä nu ska jag iväg på jobbet så jag får skrva mer en annan dag...


Passar på att önska alla ett gott nytt år och en god fortsättning på det nya året!


Ciao.

Av Miss Miller - 9 december 2008 20:15

Igår -25 som kallast på morgonen och -13 grader när det var som varmast och snön den vräkte ner... Mysigt faktiskt :) Lizzie och Nalle hade nog kunnat stannat ute hela natten om dom fått, nja inte riktigt. Tiken fryser ju om sina små tossar, Nalle fryser han me' men är inte lika känslig... Gick en kall prommis på fm med alla tre alltså Azzar följde med, min mor är ju med valp :) Fungerar bättre och bättre med Nalle nu, är inte lika sur sen jag börjat promenera med Azzar och Nallis på varsin sida om mig. Lite fräs kommer ibland men det är som om han inte kan låta bli riktigt. Nåja det blir bättre iaf och det är skönt.


Nisse har gått eller gått och gått han har galopperat sina intervaller och känns helt super! Är väldigt nöjd med honom, rider på hackamooret fortfarande och det fungerar utmärkt. Var inte tung i huvudet fast vi red intervallerna, har travat på slacka tyglar som jag har dille på med framåt hästar men det är bara för att effekten är så bra när dom inser att jag litar på dom och inte kommer att slita i munnen som jag förövrigt väldigt sällan gjort... Har hänt någon gång då mina planer inte funkat och jag inte haft någon plan b eller c... när vägen tagit slut eller en timmerbil stått mitt ivägen eller när grenarna börjat veva kring skallen... DÅ är det dags för nödbromsen... Var på en tur med en häst som stod i träning för en massa år sedan, Lass Fantom som han hette. Red in honom då ägarna gav honom en sista chans till å börja ta i när det skulle arbetas. Denna pålle var väldigt tjurig och lat, ville helst ligga å pilla sig i naveln å käka hallonbåtar. När han inte fick det som denna gång så stack han med mig i skogen. Såklart när det var bärplockare, älgjägare och annat i farten med både skor och fordon... Nåväl han skenadade i full galopp och jag hade faktiskt inte en suck att få stopp på eländet. Provade olika taktiker efter att jag skrattat hejdlöst åt att han faktiskt tog i för första gången i livet även om det var på fel sätt... Nå jag provade plan A, driva på. Nä de funkade inte, provade plan b,c,d,e,f,.... funkade inte heller. Tillslut kom farbror melker som han kallas i sin gamla militärbil puttrandes på den smala vägen över berget. SHIT! Nu var det dags för både nödbromsen och backen om vi skulle fixa detta för fallskärmen hade jag ju inte och ingen katapullt stol heller... Nå stopp fick jag, farbror melker hade stora ögon och fantomen ja han hade nog aldrig ansträngt sig så mycket i hela sitt liv :) En liten avstickare... Nisse var det ja...


Han känns helt underbart fin just nu. Är såå glad, efter sex galopp intervaller hade han 78 i puls. Har bra flås men vi ska träna mer kondition också och en massa styrka behöver han till sin stora kropp för att orka hålla ihop den hela vägen när det gäller...


Sadlarna kom idag, äntligen. Tog 8 dagar, jo sa hon i butiken men det tar ju lång tid dit upp. Va, tydligen tror dom att allt går mycket låångsammare här uppe ;) Har iaf provat på Pepper, ska in i ridhuset imorgon och prova mera, passar bra båda två men få se vad han tycker när jag sitter upp... Ska ju kännas bra under arbetet också...


Nu i skrivande stund är det -19,3 grader och jag gruvar mig för kvällsprommisen... Fast det är ju riktigt skönt när man kommer i gång... Har ökat på träningen för min egen del och skidorna är framme :) Har fått riktigt bra med snö här uppe, blir nog en vit jul för alla i norrbotten :)


Grannens hästar kom ut igår efter ett samtal från min mor... Stackars pållar...


Ha de gott!

Av Miss Miller - 7 december 2008 12:05

...jisses så fort det går, redan 2a advent idag...


Tänkte börja med att skriva om veckan...


Onsdag, ja vad hände då??? Jo Nisse gick intervaller som planerat, känns skitfin! Får lite mjölksyra men mycket mindre är det, han är ju en sån kämpe denna häst så man får vara lite försiktig med honom. Tar ju i för kung å fosterland hela tiden, han är överambitiös. Inget fel i de' får bara tänka lite mer på vart gränsen går när man tränar... Hursom haver så är det toppen på isen, bootsen är super har såna mjuka i syntet och har tagit Monicas råd och smort lite fett på insidan. Är så lätt att dom får skav av dessa boots... Iaf så ska Nisse träna på ett tag till här hemma innan det blir start. Men det är nog inte allt för långt borta :)


Torsdag,

Nisse har haft en dag i hagen med rullande i snön och mumsande i höet. Väntar på den nya sadeln jag ska prova men på måndag ska den vara här :)

Hovis har vart idag och skott Pepper och bytt skor på Junior. Skulle så önska att jag kom i kontakt med någon som kunde få till detta med att vä framhov är större än höger å varför det är så...Är bättre än när han kom men den växer fortfarande mer än den andra... Skulle ju till läkaren idag men hade glömt att det var begravning för mormors syster så jag sa bort tiden och åker till veckan ist... Är "bättre" nu men inte bra. Domnar både här å där i tre fingrar på höger hand, under vänster häl och såklart höger arm när jag försöker sova...


Fredag,

Blev en hektisk dag... Stallet på morgonen, skjutsade mamma till Kalix på förmiddagen för att hämta valpen som för övrigt är jätte söt :) Blev ju såklart en hel del surr där uppe så vi var inte hema förrän halv sex och då hade jag stallet kvar. Pepper hade trasslat in sig i tråden i hagen och stod som ett tänt ljus när jag kom, äntligen ropade han du matte, måste nog komma hit och hjälpa mig lös... Sitter i pisset liksom... Öh kan du typ skynda dig?? Vore toppen... Jaha så var den dagen slut nästan. Såg ju Idol såklart på kvällen, synd att Robin åkte ut...


Lördag,

Intervalldag med Nisse. Red intervallerna i skogen. Han känns såå fin! Red 6 intervaller i hurtigt tempo, inget lall här inte nu fick han gå rätt hårt idag för jag ville testa av honom lite... Såklart är pulsmätaren paj, men jag tog pulsen på honom själv, 87 i puls hade han. Lite flåsig och lite mjölksyra fick han men det är en sträcka på 1 km som sluttar svagt uppför hela tiden där i skogen så det är klart att det kostar på :) Han känns iaf väldigt fin :)

På måndag blir det galopp för hela slanten för Nisse, mycket bra flås träning är det... Rider honom på hackamooret fortfarande och det fungerar utmärkt...


Söndag,


2a advent är det ju... Ja idag är det rätt stillsamt här hemma. Hundarna sover efter dagens tur och jag sitter och skriver. Ska hänga upp en julbelysning på bron idag, måste bara köpa en sladdvinda så jag får någon ström dit... Hästarna är ute och myser i solen, -14,5 grader, månen lyser som är halv idag... Imoron ska det visst bli varmare igen. Blir inte klok på detta väder, svänger ju värre än ja jag vet inte vad... Har myst med valpen när jag var ut till stallet på morgonen, blir en riktig huligan det där... 


Är så beklämd över mammas granne som skaffat två hästar. Dessa hästar står i ett litet stall i små boxar, är fula i pälsarna, får för lite mat och vatten och nu har slöfockarna inte orkat dra av snön från trådarna i hagen som rasat av snötyngden så stackars hästarna har stått inne i fyra dygn! Om dom nu hade motionerat dom hade jag inte vart lika upprörd men hästarna har inte lämnat stallet på fyra dygn! Är en fd travare och en 25 årig ponny som antagligen får stopp imagarna innan detta är färdigt... Är ju en sak om hästen är opererad eller behandlad så den inte får gå ut pga det men dessa stackars hästar blir ju inte ens borstade...


Nä nu ska jag göra någon nytta, skriver mera efter morgondagens galoppande :)


Ciao.

Av Miss Miller - 2 december 2008 08:28

Börjar med att skriva om gårdagen... -3 grader och dimma på em.


Tog en 6 km prommis me min kära mor och Azzar upp på berget. Nalle och Lizzie tyckte jag var en skit som inte släppte lös dom. Lizzie är ju bara de att ska man släppa lös henne då får man inte ha något inplanerat de närmsta tre timmarna... För tiken hon sticker som en avlöning därför får hon vara kopplad numera då jag inte har någon lust att vänta eller oroa mig för var hon är. Motionerar så pass mycket så det går ingen nöd på henne precis även om det såklart är roligare för henne att få vara lös någon gång. Nalle han är ju lydig men om jag släpper lös honom blir det ett satikens liv på tiken...

Aslutade den ljusare delen av dygnet med en dryg mils lång tur på isen med Nisse. Blandat plumsning i snön i skritt å trav och ett hurtigare tempo när vi var på isvägen. Tog in Peppo och Simsa när vi kom in, Simsa hon går ju in själv utan problem... Peppo han släppte jag i dörröppningen för att dra igen dörren efter oss. Å denna Emil jag säger då bara det, han gick också raka spåret in men till Simsa ist för till sig. In å kollade krubban, nähä där var inget då högg han in i höet ist. Simsa hon stod snällt å stilla med en något fundersam min... ska du inte ta ut denna avfälling snart, matte? Han tar ju min mat! Så ut åkte han å in i sin egen box... Det är en glad prick Pepper som man har svårt att hålla sig för skratt med när han hittar på sina hyss. Är ungefär som när han tar handtaget på öppningen i hagen å lyfter av för att gå ut, inte kan man ju bli arg heller...han är ju så finurlig den killen och räknar ut saker å ting. Kan aldrig lämna honom på gången för han kryper ur grimman å fort går det...


Jaha idag då... -15 grader, förhoppningsvis kommer solen fram snart:)

Vaknade före fan i morse på ren svenska, denna arm gör mig tokig snart. Tre då var det bara å stiga upp, den är fortfarande tjurig å jag vet varför. Blir värre efter att jag ridit... Idag blir det en tur till Luleå, ska byta ett par byxor och kika in på djurmagasinet en sväng. Måste förbi granngården också för att köpa boots till Nisse, är såå rädd att han ska riva upp sig med isbrodden... Torsdag blir det läkaren så få se då vad han säger... å vad jag säger om jag anser att han är ute i de blå å cyklar... Imorgon är det intervalldag för Nisse. Kommer ta den dagliga prommisen också såklart om jag inte kopplar på mig skidorna...


Ciao

Ovido - Quiz & Flashcards