Direktlänk till inlägg 9 december 2008

Galopp i de fria :)

Av Miss Miller - 9 december 2008 20:15

Igår -25 som kallast på morgonen och -13 grader när det var som varmast och snön den vräkte ner... Mysigt faktiskt :) Lizzie och Nalle hade nog kunnat stannat ute hela natten om dom fått, nja inte riktigt. Tiken fryser ju om sina små tossar, Nalle fryser han me' men är inte lika känslig... Gick en kall prommis på fm med alla tre alltså Azzar följde med, min mor är ju med valp :) Fungerar bättre och bättre med Nalle nu, är inte lika sur sen jag börjat promenera med Azzar och Nallis på varsin sida om mig. Lite fräs kommer ibland men det är som om han inte kan låta bli riktigt. Nåja det blir bättre iaf och det är skönt.


Nisse har gått eller gått och gått han har galopperat sina intervaller och känns helt super! Är väldigt nöjd med honom, rider på hackamooret fortfarande och det fungerar utmärkt. Var inte tung i huvudet fast vi red intervallerna, har travat på slacka tyglar som jag har dille på med framåt hästar men det är bara för att effekten är så bra när dom inser att jag litar på dom och inte kommer att slita i munnen som jag förövrigt väldigt sällan gjort... Har hänt någon gång då mina planer inte funkat och jag inte haft någon plan b eller c... när vägen tagit slut eller en timmerbil stått mitt ivägen eller när grenarna börjat veva kring skallen... DÅ är det dags för nödbromsen... Var på en tur med en häst som stod i träning för en massa år sedan, Lass Fantom som han hette. Red in honom då ägarna gav honom en sista chans till å börja ta i när det skulle arbetas. Denna pålle var väldigt tjurig och lat, ville helst ligga å pilla sig i naveln å käka hallonbåtar. När han inte fick det som denna gång så stack han med mig i skogen. Såklart när det var bärplockare, älgjägare och annat i farten med både skor och fordon... Nåväl han skenadade i full galopp och jag hade faktiskt inte en suck att få stopp på eländet. Provade olika taktiker efter att jag skrattat hejdlöst åt att han faktiskt tog i för första gången i livet även om det var på fel sätt... Nå jag provade plan A, driva på. Nä de funkade inte, provade plan b,c,d,e,f,.... funkade inte heller. Tillslut kom farbror melker som han kallas i sin gamla militärbil puttrandes på den smala vägen över berget. SHIT! Nu var det dags för både nödbromsen och backen om vi skulle fixa detta för fallskärmen hade jag ju inte och ingen katapullt stol heller... Nå stopp fick jag, farbror melker hade stora ögon och fantomen ja han hade nog aldrig ansträngt sig så mycket i hela sitt liv :) En liten avstickare... Nisse var det ja...


Han känns helt underbart fin just nu. Är såå glad, efter sex galopp intervaller hade han 78 i puls. Har bra flås men vi ska träna mer kondition också och en massa styrka behöver han till sin stora kropp för att orka hålla ihop den hela vägen när det gäller...


Sadlarna kom idag, äntligen. Tog 8 dagar, jo sa hon i butiken men det tar ju lång tid dit upp. Va, tydligen tror dom att allt går mycket låångsammare här uppe ;) Har iaf provat på Pepper, ska in i ridhuset imorgon och prova mera, passar bra båda två men få se vad han tycker när jag sitter upp... Ska ju kännas bra under arbetet också...


Nu i skrivande stund är det -19,3 grader och jag gruvar mig för kvällsprommisen... Fast det är ju riktigt skönt när man kommer i gång... Har ökat på träningen för min egen del och skidorna är framme :) Har fått riktigt bra med snö här uppe, blir nog en vit jul för alla i norrbotten :)


Grannens hästar kom ut igår efter ett samtal från min mor... Stackars pållar...


Ha de gott!

 
 
Ingen bild

Monica

22 december 2008 11:41

Näe NU har du varit 'tyst' så länge så ja börjar bli orolig faktiskt!
Well well.. jag har ju inte ordat så mycke här ja heller iofs.
men det är väl för dej som för de flesta nu..
mycke att stå i!
Kramar och Ha en riktigt Underbar JUL!

 
Ingen bild

Tess

25 december 2008 01:36

Hej,

Nä de har vart fullt upp... Men jag ska skriva uppdat imorgon.
God jul och gott nytt år!

Kramar Tess

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss Miller - 25 mars 2009 10:58

Jisses vad tiden bara rasar iväg på dagarna, har inte hunnit vara in här på vääldigt länge nu...   Här uppe i norr lyser solen och snön börjar sakta men säkert tina bort. Hundarna ligger och solar i snön och njuter av värmen, hästarna sover ute i sol...

Av Miss Miller - 27 februari 2009 19:18

Börjar väl med gårdagens trav i Boden. Daler hoppade tyvärr, kusk och häst var inte riktigt överrens. Han är ju inte så lättkörd lilla Daler. Lira då, ja lilla Lira Launcher med sina små hyss i planeten. Hon är ju grön och svammlar mycket i värmning ...

Av Miss Miller - 20 februari 2009 14:52

Idag har Nisse gått intervaller på isen. Känns dunderfin förutom karlederna bak. Försöker hålla mjukt med kådsalva men nu har han dessutom fått sprickor båda bak på ballarna. Blir inte klok på detta, stackars häst han blödde när vi kom in efter passe...

Av Miss Miller - 12 februari 2009 09:30

Vädret är helt underbart idag, strålande sol minus 25 grader. Gruvar mig för morgondagen men det går säkert bra... Junior ska linas idag, Peppo och Nisse har vilodag= vilodag för mig :) Ska ut med hundarna nu en sväng, dom är inte alltför sugna på lå...

Av Miss Miller - 11 februari 2009 08:27

Vilka härliga dagar det är nu med strålande sol, glittrande snö och bitande kyla :) Fotade lite igår men har nu ställt om kameran då bilderna inte var till belåtenhet så jag tänker fota lite idag också i det vackra vädret.   Nisse ska gå sina interv...

Ovido - Quiz & Flashcards