Alla inlägg under januari 2009

Av Miss Miller - 30 januari 2009 11:28

Daler glänset och tog en lätt seger i visserligen ett enkelt gäng men en seger är alltid en seger :) Största glädjen var iaf att han verkar återfått sitt självförtoende lite efter vurpan ifjol. Gick lätt i stallet på morgonen, alla hade ett leende på läpparna till och med Måke trots sitt diskbråck... Skönt att vinterträningen gav resultat och jätte grattis till ägarna som efter ett änglalikt tålamod och förtroende för Måke fick lite återbäring :)


Nisse då, jo han gick ju en repa på isen i onsdags med ny utrustning. Jag har funderat så på varför han magrar och har haft problem med att han blöder i munnen trots att man inte tar i honom... När han iaf hade gått sina 6 intervaller på ett strålande sätt så började jag och Måke resonera om vad fasiken som orsakar detta, han är ju nyraspad i munnen av veterinär... Nä sa Måke han måste ju ha jätte ont nu tar vi och undersöker munnen på honom, sagt och gjort vi undersökte munnen som Måke konstaterade var katastrofalt vass (bissingarna alltså). Måke tog raspen trots sitt diskbråck och började raspa. Nisse är nu en mycket gladare häst som äter hö med lätthet och glädje igen. Den dära veterinären kommer få en ifrågasättning kan jag ju bara säga... Nä men intervallerna då, jo han fick på sig den pullburken och en kortare käk och som vanligt tussarna i öronen. Våldsamt arg blev han när jag hängde fast käken men coolade ner sig utanför dörrarna. Travade sina sex intervaller och såg strålande ut :) Gick tredje på 20,0 och avslutade den 6.e på 24. Startar den 26 februari förutsatt att inget händer på vägen. Det var andra gången Miika körde och han var väldigt nöjd. Jag har ju fått mig gliringar hela tiden i stallet att jag inte tränar nog hårt och bara lallar dära på hästryggen, tror ni det var en sköön feeling att få dra igen munnen på vissa "förståsigpåare" som egentligen inte fattar nåt ;) Fick mig en i stallet på morgonen av en "förståsigpåare" som menade att nu var det dags att börja grundträna hästen så jag kan starta till hösten, då svarade faktiskt Miika åt mig innan jag hann öppna munnen, han gick 20 på isen i onsdags och startar om två veckor! Tyst blev det :) För det är fasiken i mig jag som tränat hela tiden!


Nog om detta...


Kom ju hem i söndags natt med en ny familjemedlem, Bruno. En glad golden på 7,5 månader som haft det lite tufft i livet. Går jätte bra iaf och nu vågar han komma fram till bilen och gå över trösklar när han glömmer av sig. I förrgår hoppade han ut ur bilen självmant :) Hoppas det blir någon handler kurs snart så ska vi gå där och träna bland andra hundar och så får jag en uppsträckning när jag gör fel i ringen :) Vägen ner och hem var då ingen trevlig färd i snöstorm från sundsvall och ner och från gävle och förbi sundsvall hem... Men hem kom man ju iaf helskinnad omän något mör i kroppen... Nalle och Lizzie var väl inte såå nöjda över mattes påhitt, men det går bättre och bättre. Kan såklart inte lämna Nalle och Bruno oövervakade då Nalle inte är pålitlig men Nalle har dragit ner volymen för fräsandet ;)


Nä nu ska jag grejja lite, är jobb helg med start ikväll...


Ciao

Av Miss Miller - 22 januari 2009 16:41

Igår gick Nisse intervaller på isen, 6 st i 30's tempo. Tappade luften av och till så nu åker pullburken på nästa gång. Han såg fin ut emellan varven när han fick luft, ska väl tillägga att det blåste rejäl motvind och var inte lättsprunget direkt så rätt positivt känns det iaf. Har idag exploderat en karledsinflammation från ingenstans i vänster bak. Ska lägga om med alsolsprit ikväll och hoppas att det drar ut skiten. Har ju gett honom hackad strå lucern då han tappat lite i vikt, vet inte om detta är orsaken eller vad det är. Tycker synd om Nisse iaf för han har jätte ont. Mattes prins får inte ha ont då skär det i hjärtat :) Så är det för övrigt med alla mina djur :)


Pepper eller bomben eller Emil, ja kärt barn har många namn :) Peppo är iaf laddad som en bomb, väntar på den nya sadeln som kommer i mars... Inget är som väntans tider... Byter iaf bort Amerigon och fick riktigt bra inbytes pris på den plus att jag dealat till mig lite utrustning till den nya sadeln :) Nu gör dom iaf en sadel efter Peppos rygg så fungerar det inte nu då har jag iaf gjort allt som står i min makt för den hästen... Håll gärna en tumme om någon har en till övers...


Junior han växer och vääxer, vintervilar nu pga en enorm växtperiod... I övrigt har han börjat små prata med nordis stoet som står två boxar ifrån honom. Har försökt förklara att det inte är en lämplig fru men han lyssnar inte ;) Tycker tydligen att hon är jätte söt vilket hon ju faktiskt är :)


Nalle är ju färdigbehandlad för sin envisa halsinfektion, hoppas nu att det håller i sig annars måste dom ner i alsen och ta reda på vad fasiken det är som spökar. Vill iaf inte ge mer antibiotika utan en större utredning. I övrigt mår han prima, har fullt upp nu med löptik hemma och en i stallet... suck... tur att han är klok och inte gnäller...


Lizzie, ja hon är crazy nu när hon löper. Nalle blir påhoppad, matte blir påhoppad, sattyg utförs och hon är nog mest hormonstinn... I övrigt mår hon prima den lilla busfröken...


Så åker jag till Gävle på lördag... och vad ska jag göra där... Vet inte om jag tänker skriva det nu... Kanske skriver det senare...



Nä kan inte hålla mig... Ska hämta hem en golden retriver hane på 8 månader som jag ska ha på prov. Fungerar allt bra så blir han kvar.En liten eller ja liten är han väl inte men ung då kille som haft det lite trassligt i livet... Skriver mer till veckan när jag hunnit bekanta mig med honom lite, han heter iaf Bruno...


Bilderna, Nalle spanar när Nisse tränar. Nisse in action.


Ciao.

Av Miss Miller - 19 januari 2009 12:50

...sen jag skrev nåt hära men ska försöka bättra mig :)


Istallet, händer inte så mycket annat än det vanliga. Pepper har haft jullov men nu tömkör vi och pysslar med markjobb. Junior är inne i en enorm växtperiod så han har vintervila med pyssel... Nisse han har vart lite förkyld och tagit det lugnt ett tag men är nu i full träning igen. Siktar på start i slutet av februari om allt går enligt planerna.


På gården har det kommit en ny familjemedlem som heter Hilda. Hilda är en snart 2 år gammal golden retriver tik som är omplacerad då hon inte trivdes i stor flock på kennel. Behöver en hel del tid på sig för att bli en trygg och "vanlig" gårdshund men det ser ljust ut iaf. Azzar är överlycklig för nu har han fått en egen löptik, Toppen sa han :) Vet inte om min mor håller med men jaja...


Här hemma blir det lite förändringar efter helgen, Lizzie och Nalle får en ny kompis på prov. En omplaceringsund som vi förbarmat oss över, Bruno heter han iaf och är 8 månader. En goldenretriver det också. Får väl se i vilket skick han är när jag åker ner på lördag för att hämta honom. Lagom tajming så löper även Lizzie men men det är bara bita ihop... Nalle är oerhört klok och fin hane, säger inte ett knyst... Skönt men man ser ju iaf på honom att det är lite jobbigt.


Sally's mage växer och växer, ska hälsa på henne om jag hinner på söndag... Har iaf fått lite bilder vilket är mycket uppskattat. Hon har det så himla bra och det känns väldigt tryggt att ha henne där nere trots avståndet...


Nä nu ska jag ut och rida innan det blir mörkt...


Vi hörs!


Ciao.

Ovido - Quiz & Flashcards