Direktlänk till inlägg 7 december 2008

2a advent...

Av Miss Miller - 7 december 2008 12:05

...jisses så fort det går, redan 2a advent idag...


Tänkte börja med att skriva om veckan...


Onsdag, ja vad hände då??? Jo Nisse gick intervaller som planerat, känns skitfin! Får lite mjölksyra men mycket mindre är det, han är ju en sån kämpe denna häst så man får vara lite försiktig med honom. Tar ju i för kung å fosterland hela tiden, han är överambitiös. Inget fel i de' får bara tänka lite mer på vart gränsen går när man tränar... Hursom haver så är det toppen på isen, bootsen är super har såna mjuka i syntet och har tagit Monicas råd och smort lite fett på insidan. Är så lätt att dom får skav av dessa boots... Iaf så ska Nisse träna på ett tag till här hemma innan det blir start. Men det är nog inte allt för långt borta :)


Torsdag,

Nisse har haft en dag i hagen med rullande i snön och mumsande i höet. Väntar på den nya sadeln jag ska prova men på måndag ska den vara här :)

Hovis har vart idag och skott Pepper och bytt skor på Junior. Skulle så önska att jag kom i kontakt med någon som kunde få till detta med att vä framhov är större än höger å varför det är så...Är bättre än när han kom men den växer fortfarande mer än den andra... Skulle ju till läkaren idag men hade glömt att det var begravning för mormors syster så jag sa bort tiden och åker till veckan ist... Är "bättre" nu men inte bra. Domnar både här å där i tre fingrar på höger hand, under vänster häl och såklart höger arm när jag försöker sova...


Fredag,

Blev en hektisk dag... Stallet på morgonen, skjutsade mamma till Kalix på förmiddagen för att hämta valpen som för övrigt är jätte söt :) Blev ju såklart en hel del surr där uppe så vi var inte hema förrän halv sex och då hade jag stallet kvar. Pepper hade trasslat in sig i tråden i hagen och stod som ett tänt ljus när jag kom, äntligen ropade han du matte, måste nog komma hit och hjälpa mig lös... Sitter i pisset liksom... Öh kan du typ skynda dig?? Vore toppen... Jaha så var den dagen slut nästan. Såg ju Idol såklart på kvällen, synd att Robin åkte ut...


Lördag,

Intervalldag med Nisse. Red intervallerna i skogen. Han känns såå fin! Red 6 intervaller i hurtigt tempo, inget lall här inte nu fick han gå rätt hårt idag för jag ville testa av honom lite... Såklart är pulsmätaren paj, men jag tog pulsen på honom själv, 87 i puls hade han. Lite flåsig och lite mjölksyra fick han men det är en sträcka på 1 km som sluttar svagt uppför hela tiden där i skogen så det är klart att det kostar på :) Han känns iaf väldigt fin :)

På måndag blir det galopp för hela slanten för Nisse, mycket bra flås träning är det... Rider honom på hackamooret fortfarande och det fungerar utmärkt...


Söndag,


2a advent är det ju... Ja idag är det rätt stillsamt här hemma. Hundarna sover efter dagens tur och jag sitter och skriver. Ska hänga upp en julbelysning på bron idag, måste bara köpa en sladdvinda så jag får någon ström dit... Hästarna är ute och myser i solen, -14,5 grader, månen lyser som är halv idag... Imoron ska det visst bli varmare igen. Blir inte klok på detta väder, svänger ju värre än ja jag vet inte vad... Har myst med valpen när jag var ut till stallet på morgonen, blir en riktig huligan det där... 


Är så beklämd över mammas granne som skaffat två hästar. Dessa hästar står i ett litet stall i små boxar, är fula i pälsarna, får för lite mat och vatten och nu har slöfockarna inte orkat dra av snön från trådarna i hagen som rasat av snötyngden så stackars hästarna har stått inne i fyra dygn! Om dom nu hade motionerat dom hade jag inte vart lika upprörd men hästarna har inte lämnat stallet på fyra dygn! Är en fd travare och en 25 årig ponny som antagligen får stopp imagarna innan detta är färdigt... Är ju en sak om hästen är opererad eller behandlad så den inte får gå ut pga det men dessa stackars hästar blir ju inte ens borstade...


Nä nu ska jag göra någon nytta, skriver mera efter morgondagens galoppande :)


Ciao.

 
 
Ingen bild

Monica

8 december 2008 05:51

De va väl som attan att du inte kom till läkarn då! Men denna vecka måste du dit!!

Asså dessa grannar.. jag skulle inte vänta utan rätt o slätt knacka på och höra om det hänt nåt eller om dom behöver hjälp.. eller nåt.. någon slags inledning på att få dom att vakna upp.. nästa steg är ju en anmälan vilket ni ska tala om innan så dom fattar..
Svårt att råda i sånt där när man inte känner till er relation.. men det kvittar ju eg. för hästarnas skull!
Jag som grämer mej såå för Lillen men han har ju 'giltiga själ' och för gå fritt i stallet så gott som hela dagarna med halvdörren öppen så han ser de andra..
men det är ju en annan historia de..
De där grannarna som sagt!!!:(
Gå o prat me dom.. oavsett!

Kul att det går så bra med Nisse :)ser verkligen fram emot att se honom i lopp snart.. ja har nästan inte kollat på atg-liven alls sedan Lillens.. ja du vet.
Inge roligt alls.. men det skulle vara så skoj att få se Nisse igen :) Lite trist med alla vinterbanor nu iofs. jajaj han kommer väl ut när han är redo.. ingen stress ;)
men jag vill ju se honom nu ju! ;)
Kramisar från mej till dej

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss Miller - 25 mars 2009 10:58

Jisses vad tiden bara rasar iväg på dagarna, har inte hunnit vara in här på vääldigt länge nu...   Här uppe i norr lyser solen och snön börjar sakta men säkert tina bort. Hundarna ligger och solar i snön och njuter av värmen, hästarna sover ute i sol...

Av Miss Miller - 27 februari 2009 19:18

Börjar väl med gårdagens trav i Boden. Daler hoppade tyvärr, kusk och häst var inte riktigt överrens. Han är ju inte så lättkörd lilla Daler. Lira då, ja lilla Lira Launcher med sina små hyss i planeten. Hon är ju grön och svammlar mycket i värmning ...

Av Miss Miller - 20 februari 2009 14:52

Idag har Nisse gått intervaller på isen. Känns dunderfin förutom karlederna bak. Försöker hålla mjukt med kådsalva men nu har han dessutom fått sprickor båda bak på ballarna. Blir inte klok på detta, stackars häst han blödde när vi kom in efter passe...

Av Miss Miller - 12 februari 2009 09:30

Vädret är helt underbart idag, strålande sol minus 25 grader. Gruvar mig för morgondagen men det går säkert bra... Junior ska linas idag, Peppo och Nisse har vilodag= vilodag för mig :) Ska ut med hundarna nu en sväng, dom är inte alltför sugna på lå...

Av Miss Miller - 11 februari 2009 08:27

Vilka härliga dagar det är nu med strålande sol, glittrande snö och bitande kyla :) Fotade lite igår men har nu ställt om kameran då bilderna inte var till belåtenhet så jag tänker fota lite idag också i det vackra vädret.   Nisse ska gå sina interv...

Ovido - Quiz & Flashcards