Alla inlägg under juni 2008

Av Miss Miller - 28 juni 2008 21:24

Kom ju upp en ettåring i torsdags från Axevalla vid namn Mimmi's Herbert. Den lille killen är född ute och har sedan gått på lösdrift tills i tisdags... hm ja efter många infångningsförsök har den lille varit ute sedan i torsdag. Sa åt min mor att nu ska han in, punkt slut. Jag hämtade mina handskar och en lång longerlina och stegade med stor stövlarna uti hagen. Min mor kom baki med en bunt gröngräs i händerna. Frust och pust sa den lille, vad i hela friden är du för en konstig häst??? Har ju tidigare läst och beundrat den enormt skicklige Monty Roberts böcker. Är inget proffs ska jag förtydliga utan befinner mig lååångt ner på kunskaps stegen. Men har iaf insett att bråka är ingen idé utan nu ska ja snacka hästens språk med min kropp. Vi tog det lugnt från början och lät honom komma fram själv och äta, ett stort problem är att han är rädd för händerna. Höll väl på en halvtimme eller nåt sådant. Då beslöt jag att nu var det dags för min plan. Min mamma sa men sluta nu vi kommer ju aldrig få in honom när du jagar iväg han. TYST sa jag för mig själv, men gnatet tystnade inte konstigt nog... ;)

 Nja tänkte jag att ja får väl dra en liten kort redogörelse för planen, bara ho bli tyster. Jaha sa mi mor å såg sådär roligt undrande ut, jaja... å så satte ho sej i lillens hö och klia sej antagligen i skallen och tänkte nog din lilla gormiga unge...


Jag fortsatte enligt min plan, satte fart på han och bjöd in honom till mig. Blev så glad när det funka varje gång... jag drev honom till min mor och gick min väg och kom tillbaka... Han började lita mer å mer på mej, ja han lukta på min mor me såklart hon hade ju gröngräs förtusan. Nä sa ja nu ska han gå och ja satte fart på han en sista gång, efter varje gång ja satt fart på han så började han ty sig mer å mer till mig. Jag tog en näve gröngräs och lät honom komma fram och äta, när han stod å åt fick jag ta på mulen och innan han visste ordet av så höll jag honom i grimman. Min mor fick komma och hjälpa mig när jag skulle knäppa fast men sen gick allt bra å nu står han i boxen och äter och sover antagligen gott inatt.


När vi gick till stallet me Hebbe så sa min mor, hm vår egen lilla hästviskare... Sen gick hon till Mats å skröt över att vårat uppdrag lyckades. Han svarade antagligen, jaahaa... han är en av fyra som den lille Hebbe lurat i flera dagar...


I övrigt är allt bra med de övriga fyrbentingarna...


Lizzan och Nalle mår bra eller ja Nalle mår bra nu efter att han kräkts ner mitt framsäte... så hans lilla matte har fått skura bilen ikväll...


Vi ska börja gå handler kurser sedan för en jätte duktig handler eller ja faktiskt en utav dom skickligaste i sverige, en som föder upp väldigt fina Sibirien Husky. Kanske man får ordning på Nalle, vore jätte roligt då matte vill ställa ut :)


Bilden: Nalle och Kapplandet's "bus Harry" leker.


Ha en gör trevlig helg!


Ciao...

Av Miss Miller - 25 juni 2008 06:55

Ja man blir riktigt irriterad när man lägger ner stooora pengar i halvblodsaveln, är noga innan hingstvalet och frågar hingsthållaren om procents dräktighet osv, och sedan visar det sig att det inte var 90% utan 70% dräktighet och att dom fått seminera flera gånger på samma brunst för att få stona dräktiga... Blir riktigt f-bannad...


Hoppas att det tar sig nu, tredje gången gillt...

Av Miss Miller - 19 juni 2008 10:56

Ja igår skrev ja en låång uppdatering som helt plötsligt bara försvann...


Tänkte nu göra ett nytt försök...


Var ju V75 här uppe i helgen, hade en till start å de va Egon eller Master Chief som han egentligen heter, han gick bra och slutade på en 4.e plats. En överlycklig ägare och nöjd tränare och kusk möttes jag av på kvällen. Ägaren åkte hem å firade så huvudet var tungt på söndagen... Pocken eller Fokker Brodde som han heter startade utanför V7 i ett lång lopp där han slutade 4, gick väldigt bra.


Dagen innan på fredagen alltså, startade Bergkamp som övade galopp och Flammen Birken som slutade på en 3.e plats och var jätte fin. Allt han gör är bra när han står på benen i mina ögon iaf... annars brukar han öva på galopp han me...


Junior går själv igen, han har gjort illa sig. Har ett elakt sår ovanför knät... Nu får han gå på bete själv och hålla sig lugn då jag är livrädd för fler blesyrer... Han e ju min guldklimp!


Peppo väntar fortfarande på sin sadel... hm... vill få tillbaka den så vi kan rida...


Simsa har varit in i ridhuset, jätte KUL tyckte både Simsa å jag...


Små knottarna är ju på hingstbete, dom har de jätte mysigt. Det blev lilla Björne som tog över ledarskapet när det var färdigt.


Ja å så hade jag en underbar fredag den 13.e, blev trampad av Junior så nu har jag sprickor i högra foten. Jiipppiii för 2008!


Nä nu ska jag på kliniken å köpa mer omläggning till Junior.


Ciao.

Av Miss Miller - 18 juni 2008 18:02

Hm, gah! Skrev precis ett långt uppdaterande om allt som bara försvann...


Nu skriver jag om det senare...

Av Miss Miller - 8 juni 2008 20:00

Tänkte uppdatera lite...


Junior går ju i lag me en liten mafioso vid smeknamn Tony Sopranos... Det fungerar kalas bra, junior är en klok kille som jag kan tycka är lite för snäll med Tony S... Men det blir inget bråk och de är ju skönt...


Den andra lilla ettåringen vid namn Instant Karma som har samma ägare som Tony S (Mr Brightside), han går i lag me Vesle Björn, Björne är gårdens nya snygging. En lite nordis åring som redan är vääldigt hingstig... hoppas han lugnar sig lite...


Men nu ikväll kommer ytterligare en nordis åring efter Järvsöfaks, vem den lille krabaten ska gå me har vi osett... Sen har samma ägare köpt en åring till efter hm ja va va de nu igen... Mörtvedt Jerkeld... ja så va de ju... 

Ja de är iaf en drös me ung tuppar på gården för tillfället... Nästa helg åker hela bunten på hingstbete en dryg mil norrut längs älven till Bredåker...


Har löslongerat Peppo idag, sadeln är på omstoppning hos Tim Jacobs så då gör vi annat under tiden... Peppo är iaf väldigt lyhörd och jag kan nog lära mig en del av honom för detta verkar han ha koll på... Vi eller Peppo fick löshoppa några språng på ett litet kryss för gymnastikens skull...


I morgon är det juniors tur...


Nä nu blev ja trötter, har ju fått antiinflammatoriska och smärtstillande tabletter för mina leder och dom blir ja skit trött av rent ut sagt... Hade ju inte räknat me att få sån skit i unga år... Men de är tydligen ett skit år i år...


Vi hörs.


Ciao.

Av Miss Miller - 2 juni 2008 15:10

Lille junior har fått en ny kompis ute i hagen idag. Det kom två ettåriga hingstar i lördags varav den ena lite större av dom inte var så snäll med sin kompis utan drev ut honom ur hagen hela tiden... Idag släppte vi ihop honom med junior och det gick väldigt bra. Junior är klok och förståndig men har satt honom på plats. När jag for från stallet stod dom och åt i samma hö hög... Junior såg nöjd ut med sällskap...

Ovido - Quiz & Flashcards