Direktlänk till inlägg 28 juli 2008

Junior och lite annat...

Av Miss Miller - 28 juli 2008 11:11

Jobbar på med Junior för fullt, vi ägnar oss mest åt join-up och lite löshoppning. Han har blivit väldigt trevlig att hantera (har han alltid varit) och litar på mig i allt nuförtiden. Stall gänget har nog samma uppfattning ännu, att jag svamlar men jag tror på Monty Roberts och ser själv vilken oerhörd positiv effekt det har på mina hästar. Faktiskt erkände min kära mor igår att det fungerade när hon berättade för ägaren till Mimmi's Herbert om hur jag gjorde. Hon sa "trodde ungen var tokig när hon jagade iväg honom gång på gång men innan det var färdigt kom han ju som en hund och gick in i grimskaftet".


Peppo är laddad med betoning på laddad... Rids på nu i samtliga gångarter och känns jätte fin. Älskar alla mina djur lika mycket men på olika sätt, Peppo är min busponny som kommit tillbaka, han är en riktig Emil med ett stort hjärta och personlighet...


Nice Light startar på fredag igen, får se hur det slutar denna gång... Har haft en hemsk dröm att han ligger i innerspår och blir jätte halt på vänster fram, så halt att han hoppar på tre ben... Ja ni, ni skulle bara veta vilka konstiga drömmar jag brukar ha...


Nä nu ska jag göra lite nytta här hemma...


På återseende.

Ciao.

 
 
Ingen bild

Monica

28 juli 2008 18:55

Jaha då blir det en resa till Örebro för Tess nu då :) Lagomt avstånd.. tihi.
Inte va de Nisse du drömde om iaf. det är ja ganska säker på..
Ja kan också drömma så där underligt ibland och det obehagliga är att det ofta händer..
Men INTE med den hästen man drömmer om utan någon helt annan.. dock i ens närhet på något vis.

Attans vad jag är glad för att du anammar join-up & Monty Robert's.. du anar inte :)
Hoppas du får möjlighet att se honom live nästa gång han kommer till Sverige..
Då får du ta med 'Måke'.. med förbundna ögon på en 'överraskning' haha ;)
Då fattar han nog grejen tror jag..
Du har väl berättat för dom hur impad Stig H Erik A & co är? Tycker jag är en bra referens för gamla intravade gubbs ;)

Vilken rolig bild på fölisen.. förresten :-)

Kramar från den platsen på jorden där man faan inte behöver nån grill de e bara att lägga biffarna på en sten så steker dom på 30 sek... Satan i gatan va de e hett!!

 
Ingen bild

Tess

29 juli 2008 14:44

Hej :)

Jag står i valet å kvalet om jag ska åka eller inte, jobbar och går av på torsdag så jag måste nog känna hur trött ja e innan jag kan ge mig iväg...

Ja du nu drömmer jag konstiga drömmar om mina pållar, hoppas verkligen inte de är Nisse eller någon av mina andra kompisar...

Drömmde om ett nyfött föl utan mamma här för två nätter sedan, ja du vet ibland blir drömmarna lite för mycket för mig.Blir så orolig när jag drömmer sådant just för att de brukar ha en otäck förmåga att ske senare... Men som du säger oftast med en helt annan häst...

Jo näst gång han kommer till sverige ska jag se honom live och försöka få me mig både mor och måke. Ända sättet att få me måke är att ta ditt tips och genomföra det...hihi...

Jo nu har de minsann fått höra en hel del :)

Jag har tagit fotona från videokameran så de är lite suddiga men han var rätt liten och oskyldig där lilla junior :)

Kraam från soliga Boden men inte fullt så varma norrbotten :)



 
Ingen bild

Monica

30 juli 2008 10:05

Näe förresten vänta med att följa med tills han startar på Färjesta' vore roligt så vi fick ses in real life :-)
Hinner inte åka till Örebro på Fred. annars hade jag nog kommit dit om du åker med.
I annat fall får jag väl se er i vinnarcirkeln på liven..
fast dom är lite dåliga på att visa segerintervjuer etc. där :(

Bra att du pepprar dom fulla med Monty Robert's :)
Har för mej att det står något om det med Stig H & co på MR's svenska sida..
de kan du ju visa..

Ja se dessa drömmar :) Nu var det allt rätt länge sedan jag drömmde något på natten som ja kunde koppla till något som sker..
senast var natten innan Lillen skulle till banan första gången i sitt liv..-2006
Då 'såg' jag en häst som låg i gräset strax innan kurvan efter mål..
Men banan stämmde inte.. hmm
så ja slog bort drömmen eftersom Lillen är så cool så kan det ju inte vara han.. tänkte jag.
Samma kväll var det v75 i Östersund och dit hade min kära Marvelous Bråten fått resa utan mej.. men med sin husse ist.
jag brukade fara med honom ensam för han trivdes bäst med det den killen..
jag sa till Lars-Inge när han anmälde dit att HAN absolut INTE borde starta där!!
Vad händer??!!
Jo han klappar ihop och avlider i loppet..
ca 700 från mål hoppar han sen vinglar han över linjen o bara landar just där efter mål strax innan kurvan!
DEN drömmen jag hade den natten innan var den senaste jag minns.. kanske har jag stängt av efter det.. vem vet?
men det var nog det värsta jag varit med om faktiskt.. inte nog me de så pratade jag med L-I i telefon när allt detta hände utan att någon av oss visste vad som skett ännu.. han var på väg mot stallet för att ta emot hästen och jag skulle precis sätta på teven för att se vad som händ.. varför han galopperade.. TROR DU JAG FICK EN CHOCK?!
När dom sa.. O tyvärr avslutades dagens v75 med en tragisk händelse.. Marvelous Bråten.. etc. etc. Phuu.. ja som sagt.. det var nog då jag stängde av dessa drömmar.
Nu för tiden kan jag få såna där 'känslor' av att saker ska ske.. men inget ont utan mer åt det hållet att 'idag har jag goda vibbar' som sist när Lillen startade och första starten..
Den första var jag stensäker på seger..
inför Årjäng känndes det inte bra..
Lindesberg kändes det som ett provlopp :)
Axvalla hade jag riktigt bra feelings!
Nu är det dags för första bilstarten på Månd. spår 8.. men ja e lika glad för det ;)
Där ute finns det ingen som stör.. och ingen vi kan störa heller :)
Det enda tråkiga är att vi måste ut i sista loppet igen och Lillen har en tendens att stressa upp sej innan när han får stå för länge vilket han måste denna gång eftersom han nog behöver provstarta bak bilen innan..
Jaja.. den dagen den glädjen :-)

Ojoj va mycke de vart..
F'resten skicka ett mail så ja får din mailadress igen.. åskan snodde min dator så allt är borta :(
Fölbilden mena jag såg rolig ut för att han står så konstigt ;)

KRAAAAMMM från vanliga Värmland idag ;)

 
Ingen bild

Tess

30 juli 2008 16:22

Ja de blir nog å sitta framför datorn på fredag, är jätte tunga nätter nu med mycket stress och spring hela tiden... Hade vart jätte kul om vi kunde ses någongång på riktigt :)

Ska försöka styra start på Färjestad inom en snar framtid...

Ja dessa drömmar och känslor dom vill inte jag alltid ha, har en otäck förmåga att känna på mig när nära och kära är på väg att vandra över till andra sidan, visserligen hinner man säga allt och reda ut saker om sådana finns att reda ut men det är inge kul iaf... Jag har stått både min morfar och mormor väldigt nära, det har mer varit en mor och far relation än mormor och morfar... Min morfar var svårt hjärtsjuk i många år, ganska precis en månad innan han gick bort fick jag en känsla av vad som skulle ske, slog bort den sedan för jag tänkte att jag visste ju hur sjuk han var så de där stämde nog inte... Sedan fick jag samma känsla innan min sambos morfar som var pigg som en nötkärna gick vidare, ungefär en månad innan... Nu med min mormor så var det så att jag visste inte att hon var sjuk, fick en känsla när jag for från stallet att jag måste hälsa på min mormor dagligen för hon vandrar vidare ganska snart... 5 veckor senare så skedde också detta... Drömmer ju mycket svammel för det mesta men en hel del gånger så stämmer det fast inte med ex de djur man drömmer om utan med någon helt annan...

Vad läskigt med Marvelous Bråten och väldigt tragiskt...

Hoppas allt går bra när ni åker och visar upp snyggingen, jag tycker han är hel läcker! En riktigt klassig kille!

Jo lilla junior han backade mot Sally och skulle prova på några konster :)
Synd bara att jag inte hade vanlig kamera så de blev skärpa i bilderna, hade vart en kul bild att förstora :)
Han var bara ett dygn där lite drygt. Tiden går fort...

Vi hörs!

Kraaammm från solstingeland :)

 
Ingen bild

Monica

31 juli 2008 18:33

Ja visst kan det kännas lite olustigt när man har sådana drömmar och känslor ibland.
Men det gäller bara att lära sej att hantera dom på rätt sätt och det tycker jag du verkar göra.. mer kommer med åren var så säker. Ett öppet sinne är bra i många avseenden.. det är ju därför du har det lättare med hästar och andra djur än vissa andra också! Så det är bara att tacka och ta emot.. och lära sej att sortera :)

Jasså tycker du också att Lillen är en snygging.. välkommen i hans faanclub ;)
Inte många som säger något annat..
Om du har sett i hans album där det är så hiskeligt många bilder så ser du ju att han har varit lika läcker från dag ett.. det var aldrig något fölstuk på honom inte..
Syster Trianas lilla kille som föddes i år är banne mej en kopia av honom fast något mindre.. o ett lite annat ansiktsuttryck.
Jag e sååå lycklig över att de bidde en hingst så de anar du inte! :)

Hoppas vi ses på Färjesta' snart de skulle vara jättekul faktiskt!

Kraamar från halvstomvärmeland :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss Miller - 25 mars 2009 10:58

Jisses vad tiden bara rasar iväg på dagarna, har inte hunnit vara in här på vääldigt länge nu...   Här uppe i norr lyser solen och snön börjar sakta men säkert tina bort. Hundarna ligger och solar i snön och njuter av värmen, hästarna sover ute i sol...

Av Miss Miller - 27 februari 2009 19:18

Börjar väl med gårdagens trav i Boden. Daler hoppade tyvärr, kusk och häst var inte riktigt överrens. Han är ju inte så lättkörd lilla Daler. Lira då, ja lilla Lira Launcher med sina små hyss i planeten. Hon är ju grön och svammlar mycket i värmning ...

Av Miss Miller - 20 februari 2009 14:52

Idag har Nisse gått intervaller på isen. Känns dunderfin förutom karlederna bak. Försöker hålla mjukt med kådsalva men nu har han dessutom fått sprickor båda bak på ballarna. Blir inte klok på detta, stackars häst han blödde när vi kom in efter passe...

Av Miss Miller - 12 februari 2009 09:30

Vädret är helt underbart idag, strålande sol minus 25 grader. Gruvar mig för morgondagen men det går säkert bra... Junior ska linas idag, Peppo och Nisse har vilodag= vilodag för mig :) Ska ut med hundarna nu en sväng, dom är inte alltför sugna på lå...

Av Miss Miller - 11 februari 2009 08:27

Vilka härliga dagar det är nu med strålande sol, glittrande snö och bitande kyla :) Fotade lite igår men har nu ställt om kameran då bilderna inte var till belåtenhet så jag tänker fota lite idag också i det vackra vädret.   Nisse ska gå sina interv...

Ovido - Quiz & Flashcards