Direktlänk till inlägg 28 juni 2008

Ett långt tålamod och en rävs list...

Av Miss Miller - 28 juni 2008 21:24

Kom ju upp en ettåring i torsdags från Axevalla vid namn Mimmi's Herbert. Den lille killen är född ute och har sedan gått på lösdrift tills i tisdags... hm ja efter många infångningsförsök har den lille varit ute sedan i torsdag. Sa åt min mor att nu ska han in, punkt slut. Jag hämtade mina handskar och en lång longerlina och stegade med stor stövlarna uti hagen. Min mor kom baki med en bunt gröngräs i händerna. Frust och pust sa den lille, vad i hela friden är du för en konstig häst??? Har ju tidigare läst och beundrat den enormt skicklige Monty Roberts böcker. Är inget proffs ska jag förtydliga utan befinner mig lååångt ner på kunskaps stegen. Men har iaf insett att bråka är ingen idé utan nu ska ja snacka hästens språk med min kropp. Vi tog det lugnt från början och lät honom komma fram själv och äta, ett stort problem är att han är rädd för händerna. Höll väl på en halvtimme eller nåt sådant. Då beslöt jag att nu var det dags för min plan. Min mamma sa men sluta nu vi kommer ju aldrig få in honom när du jagar iväg han. TYST sa jag för mig själv, men gnatet tystnade inte konstigt nog... ;)

 Nja tänkte jag att ja får väl dra en liten kort redogörelse för planen, bara ho bli tyster. Jaha sa mi mor å såg sådär roligt undrande ut, jaja... å så satte ho sej i lillens hö och klia sej antagligen i skallen och tänkte nog din lilla gormiga unge...


Jag fortsatte enligt min plan, satte fart på han och bjöd in honom till mig. Blev så glad när det funka varje gång... jag drev honom till min mor och gick min väg och kom tillbaka... Han började lita mer å mer på mej, ja han lukta på min mor me såklart hon hade ju gröngräs förtusan. Nä sa ja nu ska han gå och ja satte fart på han en sista gång, efter varje gång ja satt fart på han så började han ty sig mer å mer till mig. Jag tog en näve gröngräs och lät honom komma fram och äta, när han stod å åt fick jag ta på mulen och innan han visste ordet av så höll jag honom i grimman. Min mor fick komma och hjälpa mig när jag skulle knäppa fast men sen gick allt bra å nu står han i boxen och äter och sover antagligen gott inatt.


När vi gick till stallet me Hebbe så sa min mor, hm vår egen lilla hästviskare... Sen gick hon till Mats å skröt över att vårat uppdrag lyckades. Han svarade antagligen, jaahaa... han är en av fyra som den lille Hebbe lurat i flera dagar...


I övrigt är allt bra med de övriga fyrbentingarna...


Lizzan och Nalle mår bra eller ja Nalle mår bra nu efter att han kräkts ner mitt framsäte... så hans lilla matte har fått skura bilen ikväll...


Vi ska börja gå handler kurser sedan för en jätte duktig handler eller ja faktiskt en utav dom skickligaste i sverige, en som föder upp väldigt fina Sibirien Husky. Kanske man får ordning på Nalle, vore jätte roligt då matte vill ställa ut :)


Bilden: Nalle och Kapplandet's "bus Harry" leker.


Ha en gör trevlig helg!


Ciao...

 
 
Ingen bild

Monica

29 juni 2008 09:21

Vad GLAD jag blev när jag läste detta!! :)
Så du har smygtränat lite Monty Robet's
Det gläder mej enormt ska du veta!
verkligen jätteroligt att du har fattat
grejen med detta.. hoppas nu att du kan överföra lite av det till M-Å mfl.
Det borde ju gå med lite list ;)
Visa bara hur impad Stig H, Erik A,
Stefan melander mfl. är av Montys metoder
så kanske dom fattar grejen dom med ;)

Shitkul iaf. o ja hade ingen aaaning om att
du läst mer än den första boken vi skrev om..
Detta gjorde mej verkligen uppåt! :))

KRAMAR från Värmland :)

 
Ingen bild

Tess

29 juni 2008 21:12

Hej,

Jo nu har jag smygtränat och är hel tänd på detta för det fungerar ju :)
Ja jag har nog överfört en del till min mor efter gårdagen :) Tar väl lite tid med de övriga ;)

Måste jobba nu men vi hörs!

Kraaam från soliga norrbotten

 
Ingen bild

Monica

30 juni 2008 06:49

Klart de fungerar.. bara man sätter sej in i det och gör rätt..
Då krävs det att man tror på det man gör..
Vilket du gör märker jag.
Jag är verkligen jätteglad för detta och att
du på så kort tid verkar fatta grejen :)
Du är helt enkelt en naturbegåvning..
Änvänd samma metoder på hundarna så ska du få se på annat där med..
Fast dom har ju ett lite annorlunda 'språk' men självaste grundtanken är densamma.
Vet du..
Monty Roberts jobbar ju med ledarskapet inom fler djurarter än hästar.. exempelvis människor.. I England har han 'förvandlat' en hel skola tex.
Ja han är enastående helt enkelt!!

Jag är såå GLAD att du tagit till dej detta
så du anar inte! :)

BamseKramar från mulnakalland ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss Miller - 25 mars 2009 10:58

Jisses vad tiden bara rasar iväg på dagarna, har inte hunnit vara in här på vääldigt länge nu...   Här uppe i norr lyser solen och snön börjar sakta men säkert tina bort. Hundarna ligger och solar i snön och njuter av värmen, hästarna sover ute i sol...

Av Miss Miller - 27 februari 2009 19:18

Börjar väl med gårdagens trav i Boden. Daler hoppade tyvärr, kusk och häst var inte riktigt överrens. Han är ju inte så lättkörd lilla Daler. Lira då, ja lilla Lira Launcher med sina små hyss i planeten. Hon är ju grön och svammlar mycket i värmning ...

Av Miss Miller - 20 februari 2009 14:52

Idag har Nisse gått intervaller på isen. Känns dunderfin förutom karlederna bak. Försöker hålla mjukt med kådsalva men nu har han dessutom fått sprickor båda bak på ballarna. Blir inte klok på detta, stackars häst han blödde när vi kom in efter passe...

Av Miss Miller - 12 februari 2009 09:30

Vädret är helt underbart idag, strålande sol minus 25 grader. Gruvar mig för morgondagen men det går säkert bra... Junior ska linas idag, Peppo och Nisse har vilodag= vilodag för mig :) Ska ut med hundarna nu en sväng, dom är inte alltför sugna på lå...

Av Miss Miller - 11 februari 2009 08:27

Vilka härliga dagar det är nu med strålande sol, glittrande snö och bitande kyla :) Fotade lite igår men har nu ställt om kameran då bilderna inte var till belåtenhet så jag tänker fota lite idag också i det vackra vädret.   Nisse ska gå sina interv...

Ovido - Quiz & Flashcards