Direktlänk till inlägg 4 oktober 2008

Mycket i görnignen...

Av Miss Miller - 4 oktober 2008 16:42

Ja man kan säga utan att överdriva, denna vecka har bara försvunnit. Jobbat, tränat häst, tränat hund och sig själv bl.a Ni vet ju alla ni som har djur att tiden gärna bara försvinner, är ju positivt man sysselsätter sig med det bästa som finns :)


Iaf så är det skitväder här uppe idag, har snöat! Nu regnar det! Skulle på banan men det blev inställt pga det dåliga vädret. Nåja Måke ville köra Nisse hemma ist så det har han gjort idag. Nå hur gick det då??? Jo det gick shit bra på ren norrländska ;) Måke tycker inte alls att Nisse är het utan väldigt fin att köra som han uttryckte sig... Körde honom på ett vanligt två delat gummibett :) Pållen blev som ett lamm. Jo sa måke, han är ju mycket trevligare än när han kom från busen... Ni som inte känner måke, han är en tystlåten person som inte säger speciellt mycket om det inte behövs. En cool kille som inte hetsar upp sig i onödan. Mycket trevlig att vara ikring. Hade iaf bandage fram då senskydden vill på glida ner lite så jag måste handla nya. Funkar ju bra med bandage hemma men när det ska köras fortare i lopp behöver han lite slagtåligare doningar. Sen måste hovarna växa en hel massa och påbörja ett långsamt arbete med balanseringen, är ju inte gjort i en tvärvändning precis... Nisse kom inte med den 10e i Boden men det spelar ingen roll, vi tränar ist. Ska åtgärda munnen och massera igenom honom, han är väldigt stel i sin högra bog och det är nog en stor orsak till lite bråk i volten. Han kan inte riktigt forma sig, kändes som ett järnspett igår när vi red lite dressyr. Han vill såklart inte böja igenom heller när han är så stel. Men det ska vi fixa :)


Blev ingen jakt i helgen pga det fantastiska vädret som ska hålla i sig. Var på en lång skogsprommis igår med min mor och Azzar. Lizzan och Nalle hittade rykandes färska björnspår ca 350m från gården uppe i skogen. Azzar beslöt att det var lika bra å lägga sig platt som en pannkaka för att undvika ett eventuellt möte med den riktiga nallen ;) Han e modi han ;) Lizzan å Nalle hade gärna spårat den om dom fick men jag tyckte som Azzar att de var lika bra å byta riktning på turen...


Har lånat en Dually grimma i väntan på min egen... En Dually grimma är en Monty Roberts grimma. Det absolut bästa hjälpmedel man kan ha till sina fybenta hovbeklädda vänner. Har börjat med operation blivande lättastade Gor. Han är en quick learner som man brukar säga. Oerhört lyhörd pålle. Junior är inne i en pubertets period och stod på alla fyra när Dennis i stallet skulle leda ut, D fick stora ögon och gick in igen i väntan på kedje grimskaftet. Man behöver inget sådant med denna grimma. Ska bifoga bild på griman sedan... Junior skulle inte heller bete sig så med matte i linan, han har liksom hajjat vem som är ledaren i hans flock... Han går självmant med nosen vid min skuldra och är väldigt skötsam... Försöker omvända stall gänget och tror nog att jag är på rätt väg... Hoppas iaf...


Nä nu ska vilas en stund innan jobbet...


Ciao.

 
 
Ingen bild

Monica

6 oktober 2008 06:39

Det var ju himla skoj att få höra att Måke gillade Nisse! bra att han fick tillfälle att köra honom hemma innan banan faktiskt.. Men.. kör ni verkligen på tvådelade bett däruppe? Mee don't like! Näe tacka vet jag raka eller tredelade så smala som möjligt och passande i munnen.. är man bara mjuk i handen så är dessa tunna bett det absolut snällaste för hästarna.
Ser fram emot att få höra om banjobb snart.. men skönt att han inte kom med 10e kommer nog starx ett bra passande lopp ska du se.

Kan inte låta bli att småle en smula åt att du verkar ha blivit så Monty Robert-frälst.. inte såå länge sedan du knappt visste vem han va :)
Den där grimman ja.. Helt i en klass för sej! Här har vi tom. kört hästar med denna! Jag tömkör gärna med denna.. Viktigt som tusan att man ställer in den rätt bara vad man än ska använda den till.. men du får nog en liten instr.video med grimman när du får hem den.
Jaa snart är det nog dags att börja kika efter biljetter tills han kommer igen.. för denna gång måste du väl ändå ordna så att du får se detta live?! Och ta med både Måke och mamma så ska du se att förvandlingen i stallet kommer snabbare än väntat.. annars kan du ju 'smygfilma' visningen.. det gjorde jag ;) jag hade ju kännt till MR länge innan jag var på 'showen' men attans vad mycke aha det ändå blev.. ibland behöver jag plocka fram filmen för att uppdatera mej lite.. för att inte tala om boken.. från mina händer..
Kramisar från mej till dej ;)

 
Ingen bild

Tess

6 oktober 2008 15:38

Hej,

Jodu Måke han var rätt glad när han kom in :) Gillar inte heller de tvådelade men har inte fått hem det raka läderbettet ännu. Nisse ska a raka helst då hans mun är så liten att delade bett klämmer ihop huden i munnen så han biter sig ofrivilligt...

Nä det kommer flera lopp, synd bara att allt här uppe är auto start just nu :( Nä nu ska bogen eller rättare sagt hela hästen mjukas upp :) Lopp kommer hela tiden... Vet bara inte vem jag ska få tag i som är bra, den enda jag vet som kommer hit upp är H Lundell. Har ett minne av att du skrev tidigare att det finns ännu bättre metoder där nere... Minns jag fel??

Jamen MR har hjälpt mig se allt ljus nu i hästhantering. Hur mycket enklare allt blitt det är svårt förklara... Sen får jag nog mej en känga ibland när jag säger åt vissa i stallet att arbeta med rätt energi... Inte populärt här inte... Hade bara önskat att få dom att lära sig praktisera detta själva också och inte bara flina när jag pysslar om man säger så... Är på G men de är lite långsamma här uppe i utvecklingen... allt går liksom lite långsamt ;) Ska absolut tvinga med mig Måke och min mor nästa gång MR kommer til Swe.

Grimman den är helt fantastisk! Kommer aldrig mera använda ett kedjegrimskaft... Det var oerhört roligt att arbeta med Gor första gången, vilken lyhörd häst... Dom är så irriterade på denna häst och tycker det är en tjurskalle men han är inte tjurig med mig mera. Har inte behövt bråka utan bara använt mig av mina nya ännu små kunskaper... Gor har fått mycket dask innan han kom till oss och det är detta han går och väntar på hela tiden. Liksom testar gränsen för när det ska ske... Jag gillar den hästen helskarpt, tyvärr är han inte poppis pga att dom inte förstår honom...

Jag har sett dvd'n innan jag använde grimman första gången. Tycker det är viktigt att lära sig hur MR använder den och framförallt att spänna den rätt...

Hoppas nu att du får ett snabbt svar ang Lillen och att de kan åtgärda detta så snart som möjligt. Jätte roligt med Goldina tycker jag. Hon får verkligen en bra start!

Nä nu ska jag in och läsa på din sida.

Kramar från en MR inspirerad norrlänning ;)

 
Ingen bild

Monica

7 oktober 2008 05:50

Jag förstår inte riktig vad du menar med det om 'ännu bättre metoder här nere'?
Kanske menar du urvalet av kuskar?

Förklara lite bättre.. fattar noll ;(
Kramisar från mej till dej

 
Ingen bild

Tess

7 oktober 2008 15:10

Hm trög tess har vart ifarten ser jag ;)

Nä jag menar att den enda häst knådaren som kommer hit upp är Håkan Ludell vad jag vet men har för mig att du nämnt något som är ännu bättre...

Kram från en virrmaja

 
Ingen bild

Monica

10 oktober 2008 13:32

Jaha.. va de de du menade :)
Lundell i all ära.. känner inte till annat om honom än vad jag läst i hans bok..
Vilket kanske inte är det allra bästa helt rakt igenom.. vissa delar kan väl va ok men..
Joo det som vi har här som är såå bra är Lillens vet. Karin som gått sin kiropraktikutbildning i Tyskland.. den är helt annorlunda än den gamla 'hårda' metoden.. mjukt och fint rättas alltihop till De som går den utb. är bara veterinärer och de blir en mer Holistisk beh. än att bara ge sej på vissa delar.. kotorna liksom glider på plats kan man säga.. istf. att bli knackade på med hårdare metoder.. Kolla med Atg där uppe om ingen av de vet. där gått denna utbildning ännu.. det pratades om att det kommer att finnas en sådan utb. vet. på varje atg-klinik i landet. men det finns ju privatpraktiserande som gått där också.. jag frågade Karin om hon visste om nån där uppe som gått där ännu men det visste hon inte.. Jag vet däremot att det börjar ett nytt utbildningstillfälle nu i october..
Ja du får kolla med dom som finns där uppe..
Annars skulle jag nog välja en osteopat till Nisse om ni har någon bra..

Ja e lite virrig ja me nu.. det har och är lite mycke just nu som du vet.. så ja har inte såå mycke plats kvar i huvet de mesta går åt till Lillen..

Kramisar till dej från mej :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss Miller - 25 mars 2009 10:58

Jisses vad tiden bara rasar iväg på dagarna, har inte hunnit vara in här på vääldigt länge nu...   Här uppe i norr lyser solen och snön börjar sakta men säkert tina bort. Hundarna ligger och solar i snön och njuter av värmen, hästarna sover ute i sol...

Av Miss Miller - 27 februari 2009 19:18

Börjar väl med gårdagens trav i Boden. Daler hoppade tyvärr, kusk och häst var inte riktigt överrens. Han är ju inte så lättkörd lilla Daler. Lira då, ja lilla Lira Launcher med sina små hyss i planeten. Hon är ju grön och svammlar mycket i värmning ...

Av Miss Miller - 20 februari 2009 14:52

Idag har Nisse gått intervaller på isen. Känns dunderfin förutom karlederna bak. Försöker hålla mjukt med kådsalva men nu har han dessutom fått sprickor båda bak på ballarna. Blir inte klok på detta, stackars häst han blödde när vi kom in efter passe...

Av Miss Miller - 12 februari 2009 09:30

Vädret är helt underbart idag, strålande sol minus 25 grader. Gruvar mig för morgondagen men det går säkert bra... Junior ska linas idag, Peppo och Nisse har vilodag= vilodag för mig :) Ska ut med hundarna nu en sväng, dom är inte alltför sugna på lå...

Av Miss Miller - 11 februari 2009 08:27

Vilka härliga dagar det är nu med strålande sol, glittrande snö och bitande kyla :) Fotade lite igår men har nu ställt om kameran då bilderna inte var till belåtenhet så jag tänker fota lite idag också i det vackra vädret.   Nisse ska gå sina interv...

Ovido - Quiz & Flashcards