Direktlänk till inlägg 28 september 2008

High Chapparall.

Av Miss Miller - 28 september 2008 19:24

Det har gått vilt till kan man utan att överdriva säga om dagen i stallet... Satt och pratade med min kära mor när hon plötsligt utbrister H*VETE! Va sa jag, tänkte va e de nu da... Men en häst kommer ju skenandes utan kusk! Aha nu startade reaktionen hos en mycket trött Tess efter gårdagens tjejkväll. Han har sparkat ihjäl M-Å, nej sa jag. Han kommer ju springandes där borta vid hagen. Ut i full kareta, in i bilen, bakom hästen. Jag hann se när han drog iväg upp efter motionsslingan som går över berget, min kära mor hon styrde sin kosa mot byn. Men denna pålle han är klok som en ko så han undvek byn idag, tack och lov! Gu vet hur detta slutat annars... Nåja iaf så följde jag bakom honom upp över berget med min LÅGA lilla mercedes c-klass och tänkte i varje kurva. SHIT nu har fanskapet vänt och kommer att kvadda min bil! Men jag klarade varje kurva tur nog. Hann ikapp honom efter knappa tre kilometer och följde sedan på behörigt avstånd efter med full övertygelse om att han snart skulle vända och kvadda min bil. Kunde pusta ut efter ytterligare tre kilometer när jag var tvungen lämna bilen för att förfölja honom till fots pga min LÅGA bil som inte tog sig fram efter den gamla traktorstig han valde att springa efter. Kan bara säga att detta var inte lätt idag, var inte i mitt livs form precis... Nåja sprang den dära dryga en och en halv kilometern. YES han voltar runt runt på vändplanen, operation fånga chockad häst påbörjades. TUT, men va f**! Min kära mor kommer och kör efter denna skit väg mer chockad än hästen såg de ut som. Och vad händer, jo det som jag planerat inte fick hända. Han skenar rakt in i skogen med vagn och hela h*vete. Kan också förtydliga att just denna del av skogen innehåller en STOR björnhane som spankulerar lite här och där... Nä sa mamma jag går så han inte springer över dig. Åk och hämta M-Å du och ta med er bussen så vi får hem eländet, men han går inte att lasta ju. Jaha då var det de då... Hade jag förträngt... Jag går sa jag, åk nu och skynda dig tillbaka. Var inte orolig för att promenera efter hästen om de inte vore för denna satans björn som strövar omkring just här. Nåja tänkte jag, får väl hoppa upp på fanskapet som orsakat att jag hamnat hära och rida hem då. Ha, lagomt korkad man är när man försöker övertyga sig själv om att det löser sig isf. Känner sig väääldigt sårbar utan bössa i såna lägen måste jag erkänna... Hade gärna haft slugg i fickan å en hagelbössa på axeln idag. Så kommer jag på när jag vandrar där i urskogen att shit dom jagar ju älg hära nånstans. Bara dom inte skjuter hästen. Ringer jaktledaren och meddelar var jag är och var hästen sågs senast. Det är ingen fara svarar han, vi är inne i stugan och äter. Sköönnt! Nåja jag fortsätter min vandring och hittar tillslut pållen med vagnen vält på sida. Shit hur ska detta sluta tänkte jag i mitt stilla sinne där jag gick och pratade för att se hans reaktion när jag närmade mig. ÄNTLIGEN kommer nån och räddar mig såg han ut som när jag sträckte mig efter tömmen. Ptroo vännen, stå nu stilla sa jag så ska jag hjälpa dig loss. Klart jag står stilla tänkte han nog få bara lös mig. Hua så obehagligt detta var! Jag började tråckla lös remmarna vilket inte var lätt med tanke på att selen dragits halvvägs under magen. Vet inte vart jag fick kraften ifrån men jag lyckades välta tillbaka vagnen på rätt kurs med en hand, den andra höll jag ju i tömmen. Han började steppa lite, nädu sa jag nu måste du allt lita på att jag hjälper dig från detta och stå helt stilla lille vän. Jaja men skynda dig lite iaf. Inte kul detta... Fick lös hästen och strök honom i pannan, han körde huvudet i famnen på mig och var nog lättad över att äntligen vara lös. Lämnade vagnen som mirakulöst nog var hel och vandrade neråt efter Nallens stig... Berömde och pratade med honom hela tiden och tillslut så lugnade han sig, ja han försökte ju inte på något sätt slita sig eller så, gick hela tiden snällt bakom mig med huvudet vid axeln och frustade rejält. Vi kom ner till vägen eller traktorstigen som det är och vandrade mot motionsslingan. Gick dryga kilometrar tills mamma och M-Å hämtat vagnen och kom efter sedan. Måste säga att jag blev imponerad av denna pålle som annars är en riktig fjant för allt möjligt, cool och klok är han. När det var knappa tre kilometrar kvar hem kom dom äntligen med vagnen och vi selade på för att skritta hem. Otroligt nog höll allt, det som gick sönder var spännena längst ut på tömmarna, de som håller ihop dom. Det gick av men annars var allt helt. Nu har hästen väldigt ont i sin kropp såklart, ska massera han lite lätt imorgon. Är skinnflådd ovanför hasen där tömmen skaft honom. Får se hur han ser ut i sina ben imorgon...


Och vad startade allt detta? Jo, i veckan kom en liten tuff nordis som är hingstigare än en gris hem från Karlstad. Han hade gått rakt genom tråden i deras beteshage och tjorvat och härjat så han fastnade i vagnen när han började att sparka stackars Gor som det hela handlar om. Pang bom så var kedjereaktionen igång.


Nä nu är jag trött i ögat, en kvällstur me vovvarna och sedan bums i säng.


Ciao.

 
 
Ingen bild

Monica

29 september 2008 08:51

Jösses!!
ja du vet ju hur jag mår när sånt där sker i vanliga fall.. men när stora nallen lufsar en i hälarna.. jaa då vete fanken hur jag hade fixat en sån sak.. kanske är det därför jag inte flyttat uppåt dina trakter ;)
Men vad är det för en stollig Nordis som kommit från Karlsta'?? Vart har den varit.. det är ju inte såå många som har nordisar på F. Örjan Ådefors har några vet jag.. fast det kan ju va från nån amatör också..
Skulle va skoj att veta iaf.

Men vilken tur att allt slutade bra ändå..
Gor var det länge sedan du skrev något om, hur har det gått med hans kropp.. rättat till sej något eller? För de va väl han som var så sned överallt.. om jag inte minns helt galet ;)

Ha en Kanondag.. med träningsvärken du lär ha ida' Tihi :)

Kramisar från mej till er alla..
(-4 kl.5 i morse!?
Det är ju för tusan bara september!)

 
Ingen bild

Tess

29 september 2008 17:09

Jadu vad fasen heter eländet, han är iaf efter Hallsta Lotus... Om de kunde duga till å skjuta de förbenade björnarna här uppe vore allt myck trevligare...

Gor, ja han har börjat räta till sig rejält. Är jämn och fin i kroppen nu. Tyvärr hinner jag inte rida honom så ofta jag skulle vilja :(

Har lite ont i benen av någon konstig anledning ;)

Men jisses ni har ju kallare än vi...

Ha de gött!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss Miller - 25 mars 2009 10:58

Jisses vad tiden bara rasar iväg på dagarna, har inte hunnit vara in här på vääldigt länge nu...   Här uppe i norr lyser solen och snön börjar sakta men säkert tina bort. Hundarna ligger och solar i snön och njuter av värmen, hästarna sover ute i sol...

Av Miss Miller - 27 februari 2009 19:18

Börjar väl med gårdagens trav i Boden. Daler hoppade tyvärr, kusk och häst var inte riktigt överrens. Han är ju inte så lättkörd lilla Daler. Lira då, ja lilla Lira Launcher med sina små hyss i planeten. Hon är ju grön och svammlar mycket i värmning ...

Av Miss Miller - 20 februari 2009 14:52

Idag har Nisse gått intervaller på isen. Känns dunderfin förutom karlederna bak. Försöker hålla mjukt med kådsalva men nu har han dessutom fått sprickor båda bak på ballarna. Blir inte klok på detta, stackars häst han blödde när vi kom in efter passe...

Av Miss Miller - 12 februari 2009 09:30

Vädret är helt underbart idag, strålande sol minus 25 grader. Gruvar mig för morgondagen men det går säkert bra... Junior ska linas idag, Peppo och Nisse har vilodag= vilodag för mig :) Ska ut med hundarna nu en sväng, dom är inte alltför sugna på lå...

Av Miss Miller - 11 februari 2009 08:27

Vilka härliga dagar det är nu med strålande sol, glittrande snö och bitande kyla :) Fotade lite igår men har nu ställt om kameran då bilderna inte var till belåtenhet så jag tänker fota lite idag också i det vackra vädret.   Nisse ska gå sina interv...

Ovido - Quiz & Flashcards