Alla inlägg den 5 november 2008

Av Miss Miller - 5 november 2008 18:19

Måste bara skriva hära igen... Är så stolt över Nisse efter dagens tur som blev ett dressyrpass ist för motion i skogen. Han är såå lättlärd. Går numera skänkelvikning som en riktig dressyrhäst. Snart kan han bräcka Pepper på dressyrbanan om han fortsätter i denna takt ;) Tog inte många gånger så förstod han vad jag ville. Tränade på ökad och minskad skritt med halter mitt i osv. Fungerade jätte bra. Rider honom på ett tredelat äppel bett som jag precis köpt, mycket populärt är det verkar det som iaf för han tuggar mycket på bettet och verkar allmänt nöjd... Utbildningen kommer iaf fortsätta med siktet inställt på bakdelsvändningar, öppnor osv... Är ju en bit bort såklart men det finns inget roligare än att utbilda gröna hästar... Innan det är färdigt ska vi baske mig hoppa en bana också. Hihi, kanske blir en ridhäst ist innan det är färdigt ;) Nä då slutar man garanterat fattig, i en 1,10m klass vinner man 300 kr och en rosett. Då har du betalat 800 spänn för boxen under meetinget plus startavgifter och annat tjafs... Stallar aldrig upp i spilta för när mina hästar tävlar ska dom kunna sova ordentligt under natten och rulla sig om dom känner för det... Inte så kul att borsta bort all skit på morgonen men vad gör man inte för att sina kompisar ska ta i lite extra under tävlingen...


Nalle har fått första tabletten idag mot både noskvalstrena och halsinfektionen. Fy sa han, inte kul men okey då om du mutar med älg kött så kan jag väl överväga...


Ikväll är det bonde söker fru, fast en bonde Peter han söker en man. Hos honom flyttar Peter från Luleå in i kvällens avsnitt. Håller en tumme för att han blir den utvalda til slut. Måste ju hålla på norrbotten såklart :) Sen så har Peter från Luleå alltså hållt på med både trav och dressyr. Vet inte om han fortfarande gör det men är iaf en rejäl och bra människa. 


Ha de va nog allt, nu ska jag på barnkalas... Min kusins hästtokiga dotter Emma fyller fem år idag. Stora tjejen blir hon. Hm är ju bara det att man blir gnatad på när man själv ska skaffa smått. Att inte folk kan acceptera att alla kanske inte vill ha smått... Vissa trivs bäst som det är utan smått med en massa djur ist...


Ciao.

Av Miss Miller - 5 november 2008 11:14

Har varit till veterinär Rösäter idag med Nalle och Lizzie. Nalle har en halsinfektion som ska behandlas så med det är jakten slut för i år. Skönt säger jag men Nalle håller inte me'. Min mammas golden Azzar har fått noskvalster så nu ska alla hans lekkamrater  behandlas, även Lizzie och Nalle. Har inte hunnit med någon tur i skogen idag men ska försöka hinna med den i eftermiddag.


Nu har hästarna fått 'mindre' hagar inför vintern. Peppo är inte alltför glad men han får vänja sig. Han tycker om att ta sina promenader ner mot sjön på eftermiddagen... Huliganen hoppade över hagen igår eftermiddag för att hälsa på Simsa och Nisse... Han ger mig vinkar om att han vill börja hoppa regelbundet tror jag ;)

Blev longering igår i skritt, är såå hårt och knaggligt att man blir tokig snart.


Nisse ska gå motion nu efter lunch, tar nog en klättertur först genom sandtaget...

Junior går fortfarande i den lilla trähagen som är utbrytar säker. Han forcerade ju sin hage i förgår och tog sig en tur till grannens hästar... Gah! Jag frågade honom om han bad om ett blyskott i pannan när han betedde sig så... Fick inget vettigt svar konstigt nog ;) Nåväl han är förlåten idag, är inte speciellt långsinnt...


Nä nu ska jag äta lunch och packa mig ut till stallet för en ridtur...


Ciao


Ovido - Quiz & Flashcards